Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

A villanyautózás története (2. rész) – Visszatérés a 21. század elején

A villanyautózás története (2. rész) – Visszatérés a 21. század elején
Ez a bejegyzés fényképekkel illusztrálva tekinti át az elektromos autók 21. század eleji fejlődését.
Az autók elterjedésében kulcsszerepet játszik a feltöltés módja. Az egyik első kereskedelmi forgalomban kapható hálózatról tölthető autó a BYD F3DM volt, amely még nem elektromos, hanem hibrid üzemű, és Kínában forgalmazták 2008. december 15-től. BYD F3DM
REVAi indiai elektromos mopedautó

A 2000-es évek egyik első, sorozatban gyártott elektromos autója a REVAi indiai elektromos mopedautó volt, amelyet 2001 és 2012 között gyártottak. Noha 26 országban forgalmazták, és több mint 4000 darabot adtak el belőle, a legtöbb országban nem tekintették személygépkocsinak: elektromos kvadriciklinek (négykerekű "motorkerékpár") sorolták be. Egyedül az USA-ban ismerték el (csökkentett végsebességgel) elektromos lassú járműnek. A maga idején (2008-ban) a REVA a volt a legnagyobb számban előállított elektromos jármű, és ekkor többet állítottak elő belőle, mint az összes többi márkából együttvéve.

2006 júliusában az USA-ban 60 ezer és 76 ezer közötti akkumulátoros lassú jármű volt használatban a 2004-es 54 ezerrel szemben, az Elektromos Közúti Hajtások Szövetségének becslése szerint. Az új technológia elterjedését számos tényező lassította, és az autók elektromos meghajtásának jövőjét akkor még sokan vitatták. Ugyanakkor egyes piaci szereplők már akkor is a jövő technológiáját és üzletét látták az elektromos autók gyártásában.

Az amerikai Tesla Motors 2003-ban azzal a céllal jött létre, hogy elektromos autókkal törjön be a nemzetközi piacra. A cég első modellje, a Tesla Roadster sorozatgyártása 2008. március 17-én kezdődött el. A Roadster lítiumion-akkumulátort használ, szemben a régi ólomakkumulátorokkal, amelyet régebben a kisebb elektromosautó-gyártó cégek használtak fel. Az autónak 6831 akkumulátorcellája van, amely segítségével 394 km-t tud megtenni feltöltésenként, ami átszámítva 1,74 l/100 km-es üzemanyag-hatékonyságnak felel meg. A 0–100 km/h gyorsulást 4 másodpercen belül teljesíti, míg végsebessége 210 km/h.

Tesla Roadster
Mitsubishi i-MiEV

A kialakuló új piacra saját modelljeikkel a 2010-es évek elejétől kezdve beléptek az autóipart meghatározó nagy gyártók is. A Mitsubishi Japánban már 2009-ben megjelent a piacon Mitsubishi i-MiEV nevű elektromos modelljével, amelyet Európában 2010-ben kezdtek forgalmazni a PSA-csoporttal való együttműködés keretében Peugeot iOn és Citroën C-Zero néven is.

 

 

Az eddig legnagyobb számban eladott elektromos autó a Nissan–Renault szövetség által 2010-ben bemutatott Nissan Leaf, amelyből 2013 nyaráig 71 ezer darabot adtak el.

Nissan Leaf

Renault Kangoo Z.E. A szövetség másik tagja, a Renault 2013 nyaráig körülbelül 30 ezer elektromos autót adott el. (Első elektromos modelljük a Renault Kangoo Z.E. volt, amelyet 2011 októberétől forgalmaztak.) Ezzel 2013-ig bezárólag a Renault volt az európai elektromosautó-piac vezető szereplője 61%-os piaci részesedéssel.
Szintén 2010-ben jelent meg a General Motors Chevrolet Volt nevű modellje, amely azonban nem tisztán elektromos, hanem hibrid meghajtású volt. Chevrolet Volt
Ford Focus Electric A Ford 2011-ben kezdte meg az elektromos Ford Focus Electric gyártását.
Majd 2013 júliusában a BMW is belépett a piacra, amikor tisztán elektromos meghajtású új modellt mutatott be, BMW i3 néven. BMW i3

Németországban 2012-ben 3.295, 2013-ban 6.290, 2014-ben 8.804, 2015-ben 12.300 elektromos autót adtak el. Világszerte 540.000 hibrid vagy teljesen elektromos meghajtású személygépjárművet értékesítettek. Ez 70%-os emelkedés a 2014-es adathoz képest.

Európában 2014-ben 97.000, 2015-ben 193.000 ilyen autót értékesítettek.

Kínában 2014-ben 58.000, 2015-ben 191.000 elektromos autó kelt el.

Az Amerikai Egyesült Államokban 2014-ben 120.000, 2015-ben 115.000 elektromos autót adtak el.

A világ többi részén összesen 9.000 elektromos autó talált gazdára 2014-ben, míg 15.000 darab 2015-ben.

2015-ben az elektromos autók száma globálisan átlépte az 1 millió darabot, év végén már majdnem 1,26 millió elektromos autó futott a világ útjain. Piaci részesedésük már hét országban több mint 1%-ot tesz ki – így Dániában, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Hollandiában, Kínában, Norvégiában és Svédországban.

2018-ban az európai piacon, az akkumulátoropciókkal nem számolva, több mint 30 különböző típusú elektromos autó volt kapható újonnan vagy használtan. A hamarosan kapható és bemutatásra váró elektromos autókkal együtt ez a szám majdnem eléri az 50-et. Emellett a kínai piacon már több mint 100 elektromosautó-modell létezik.

Tartalomhoz tartozó címkék: villanyautózás története